– Sponsing er en helhet
– En sponsoravtale kan og bør brukes til å gjøre eventer både eksternt og internt, sier Eirik Johansen, sponsor- og markedsjef i Fremtind Forsikring.
Han forteller dette i forbindelse med at event marketing fortsatte å øke sin markedsandel i 2018, skriver Sponsor- og eventforeningen i en pressemelding.
Sponsing økte også markedsandelen, som i de to foregående årene (se tallene her).
– Jeg tror at sponsing fortsetter å ta markedsandeler fordi sponsorene blir mer og mer profesjonelle mot sponsorobjektene. Vi er flinkere til å se nytten av dem, og bruker avtalene i markedsføringen og ikke minst i internuttak. Sponsing er ikke lenger bare logo på drakta, men en helhet fra A til Å, sier Johansen.
– Event som bransje og kanal har opplevd en rivende utvikling, og vi ser nå hvordan det slår ut på markedsandelen. Det er tøff kamp om folks oppmerksomhet, og vi merker en økende bevissthet rundt den kvalitative opplevelsen. Det holder ikke bare å lage noe som sanker likes, seere eller lesere, vi må få folk aktivt involvert, enten det er i budskapet eller merkevaren, tilføyer administrerende direktør, Event in Oslo, JCP Nordic, Gjermund Hellan, og legger til:
– Jeg forventer at samspillet mellom kanalene blir enda viktigere fremover, men også at bruken vil spille bedre på de ulike styrkene.
Foto: Eirik Johansen (tv) og Gjermund Hellan. Foto fra Sponsor- og eventforeningen.